Een verhaal door mama - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Madelief Bosse - WaarBenJij.nu Een verhaal door mama - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Madelief Bosse - WaarBenJij.nu

Een verhaal door mama

Blijf op de hoogte en volg Madelief

06 Mei 2014 | Spanje, Cádiz

La Semana Santa en Cádiz

Heerlijk een weekje naar Cadiz. Vanaf Eindhoven vlieg ik naar Sevilla. Fluitje van cent...in twee uur en veertig minuten sta je in helaas op die dag niet zonnig Sevilla. Jeetje wat een tegenvaller was dat zeg. Het was op z’n zachts gezegd koud. Cadiz ligt ongeveer een uurtje rijden met de bus vanaf Sevilla, dus ik ging op weg naar het busstation. Daar aangekomen mijn eerste heerlijke Spaanse cappuccino gedronken mmmm genieten. Daarna een uurtje in een heerlijke koude aircobus om vrevolgens eindelijk in Cadiz Madelief weer in mijn armen te kunnen sluiten. Het feest kon beginnen.

Eerst op naar haar huis in de oude binnenstad. Al meteen voel je het lekkere sfeertje wat in oud Cadiz hangt en ik bofte de zon kwam door ...yeah. Haar huis midden in het centrum gelegen is top. Leuk binnenplaatsje en op de eerste verdieping haar riante kamer met stapelbed, slaapbankje en bureau. Openslaande deuren met streepje balkon, helemaal top en gezellig! We waren nog niet binnen of madelief begon me al te verwennen....fresas con nata en tinto verano! HEERLIJK ! Maru haar huismoeder daar kwam meteen kennis maken en Madelief had niet overdreven wat een schat van een mens. Verder waren haar Spaanse huisgenoten naar hun ouderlijk huis want Semana Santa (Pasen) was begonnen. Wat dat inhield merkten we al snel. Die dag verder gevuld met lekker sfeer proeven, terrasjes zitten en eten. Wat een vakantie....

De volgende dag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we ‘s morgens gaan ontbijten op een terrasje om de hoek! Leukste pleintje ooit. Daar zagen we de eerste processie. Veel mensen allemaal mooi gekleed en ondertussen zingend. Voor ons superleuk om mee te maken natuurlijk. Die dag was het heerlijk weer dus we hebben lekker op het strand gelegen en op het terras (dat net een aantal meter boven het strand gelegen is) tapas gegeten. Die avond hebben we de eerste echte processie gezien, we wisten niet wat we meemaakten....het leek wel of de klu klux clan voorbij kwam. Wel dertig of meer mensen die allemaal in gewaden liepen met zo’n puntmuts op. Daarachter een baar met daarop een christelijk tafereel en daar weer achter een soort fanfare. Er waren vreselijk veel mensen op de been, zowel jong als oud. Een hele aparte ervaring moet ik zeggen . Ze beginnen ‘s avonds om zes uur en gaan door tot twee uur ‘s nachts. En dat vijf dagen, pfff best lang.

De volgende dag begon madelief haar schoolleven weer, tot 13.00u moet ze naar school. Het was helaas weer koud en er was heel veel wind. Brrr tegenvaller dus ik op naar een markt. Daar heerlijk rond gekeken en Madelief daar weer ontmoet. Weer in leuk tentje geluncht en toen was het toch echt tijd om te shoppen. Een eldorado daar want het is veel goedkoper dan in Nederland. Enige probleem: Beperkt aantal kg's wat ik mocht inchecken op de terugvlucht grrrr. Waarschijnlijk maar goed ook haha.

Dinsdagochtend ben ik met Madelief naar school gelopen en heb ik haar leraar ontmoet. Een hele aardige man die meteen begon te roepen dat ze zo’n natuurtalent is en Spaans perfect spreekt en verstaat. Meteen een glunderende moeder natuurlijk en ja ik kan hem alleen maar gelijk geven ...zelf had ik dat ook al geconstateerd. Het gemak waarmee ze met de Spaanse bevolking praat zowel thuis als in de winkels en restaurantjes, dat was mij ook al opgevallen. Ik ben super trots op haar! Niet alleen op haar Spaans maar ook op de manier waarop ze haar draai in het Spaanse leven heeft gevonden. Ze geniet, heeft hele leuke contacten en is heel ondernemend. Overal neemt ze aan deel: Spaans koken, salsa en flamenco dansen , uitgaan haha en wat er zoal op haar pad komt. Fijn om te zien dat ze zo geniet.

Die middag waren we uitgenodigd door Maru (haar huismoeder) om paella te komen eten. Zalig was het en de warmte waarmee ze ons omringde was helemaal geweldig. Tafel mooi gedekt voor ons en gezelligheid. Na het eten zijn we gaan uitbuiken op het strand. Was best warm en nadat we ons een uurtje hadden laten zandstralen op het strand (het was windkracht zes geloof ik) zijn we maar op een terrasje aan het strand gaan zitten. Lekker in het zonnetje ... Wat een heerlijk leven. ‘s Avonds zijn we pizza gaan eten, maar dat viel niet mee, alle straten waren afgesloten ivm de processies. Na wat kruip en sluipdoor momenten hebben we toch een pizza kunnen eten.

De volgende dag zijn we nadat madelief naar school was geweest naar Vejer de la Frontera gegaan met de bus. Helaas hadden we een chauffeur met een trillende voet dus werden we kotsmisselijk van het inhouden en gas geven constant. Hij zou nog wel wat rijlesjes kunnen gebruiken ... Maar het plaatsje wat zeker de moeite waard. Je kan er lekker eten, terrasjes pakken en ronddwalen. Het is het bekendste ‘witte dorp’ Andalusië doordat het zo mooi en gezellig is. Die avond was het alweer mijn laatste avond in Cadiz. Zoals elke dag ergens heerlijk gegeten en uitgebreid een processie bekeken en foto's gemaakt. Toch wel heel speciaal hoor om dat van zo dichtbij mee te maken. De puntmutsen werden al minder eng haha ach ja alles went.

De volgende dag was het weer warm dus nadat ik alles weer in mijn koffer had gepropt zijn we nog even naar het strand geweest.. Na het afscheid van maru en cadiz zijn we met de bus naar Sevilla gegaan. Daar het appartement gezocht wat we nog voor twee dagen hadden geboekt . Het was er bloedheet 32 gr pfff warm. Een heel leuk appartement midden in de stad en vlakbij waar Madelief drie mnd heeft gewoond. Ook in sevilla kon je over de koppen lopen. Wat een drukte zeg maar wat een gezelligheid ook hier. Die avond kwam Leroy aan en natuurlijk heeft Madelief hem opgehaald op de luchthaven! Sevilla, wat een heerlijke stad ook. Daarna zijn we gezellig met z’n drieën uit eten gegaan bij Al Aljibe. Lekker op het dakterras gezeten en genoten van alles.. Wat is buitenleven toch heerlijk. Daarna weer een processietje meegepikt haha en ook Leroy moest erg wennen aan die puntmutsen.
De volgende dag was echt mijn laatste dag. Wat vliegt zo’n weekje toch... Die dag hebben we gevuld met eten, drinken, terrasjes zitten en lekker sfeer proeven, dit gaat nooit vervelen!

Wat een fantastisch land is Spanje! Je hebt er alles. Fijne sfeer, heerlijk eten, leuke en aardige mensen, lekker weer meestal ....zalig !
‘s Nachts om 4.30 hebben Leroy en Madelief me naar de taxi gebracht. Superlief dat ze meeliepen zo midden in de nacht want zo ver was het niet en in Sevilla kan je ‘s nachts makkelijk alleen over straat. Afscheid nemen is nooit leuk maar gelukkig gingen zij samen ook weer een leuke week tegemoet en komt Madelief a.s. zaterdag al naar huis dus dat scheelt alles.
De vlucht verliep voorspoedig en voor je het weet ben je weer thuis.
Home sweet home ook heerlijk.

Lieverd bedankt voor de onvergetelijke week bij jou in Cadiz. Een met een gouden randje .

• 06 Mei 2014 - 17:14

Tom:

Yesss 1e reactie!!
    hahah lekker makkelijk wel hoor madame...
    Geniet van je laatste dagen daar!!!

xxxxxxx

• 06 Mei 2014 - 21:59

Margaret:

Zo leuk om te lezen, je "proeft: de sfeer en gezelligheid. Moeder en dochter samen in een heerlijke omgeving genieten van alles en elkaar.
    Heerlijk, dit kunnen ze jullie weer nooit meer afnemen. weer een prachtige gedeelde herinnering voor altijd, x, mar